2014. november 5.

Bürokrácia.

Igazán érdekes az egész Magyarországi rendszer, ami az SNI-s gyerekek ellátásáról működne.
A lényeg, hogy a gyereket el kell vinni, a lakóhely szerinti Szakértői Bizottsághoz. Vagyis most már Pedagógiai Szakszolgálathoz. Ez nálunk Cegléd. Voltunk is mikor Maglódra költöztünk Fefével, hogy a lakóhelyén megkapja az államilag finanszírozott fejlesztést, ez eddig heti 2* 45 perces foglalkozást jelentett.
Mivel Fefe látássérült (is), így jutottunk el a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Látásvizsgáló Intézményébe (is).
Amennyiben jól tudom, 2 helyről nem lehetett ezt a nagyon nagy mennyiségű fejlesztést beszerezni, de ez a része nem érdekelt.
2 éve jártunk a Vakodába úszásra és látásfejlesztésre, Ceglédről meg jött egy utazó pedagógus aki heti 1 alkalommal átmozgatta Fefét és jókat beszélgettünk......
Majd a tavalyi évben a Vakok és Gyengén látók ovijában voltunk, amit a Látásvizsgáló jelölt ki mint intézményt. A tavalyi tanévben már Ceglédről nem kaptunk fejlesztőt, mert óvodába került a gyermek, Budapesten és így már külön nem járt neki fejlesztés, ami érthető.
A ceglédi szakszolgálattól kaptunk egy behívót, 2 év eltelte miatt.
Nem szeretném túlbonyolítani, de tényleg ennyire nem egyszerű a harcunk a hivatalokkal.
Szóval, Ceglédre kellene elmennünk, hogy az elmúlt 2 év papírjait lemásolják, áttanulmányozzák és megállapítsák, hogy Fefe még ugyanúgy súlyosan, halmozottan fogyatékos kisgyermek, aki a 5. életévébe lép (még 5 nap). Hogy jelenleg mekkora óraszámban járna neki egyéni fejlesztés, azt még nem tudom.
Még az őszi szünet előtt, a Látásvizsgálói Szakszolgálat kijelölte a mostani helyünket mint fejlesztő-nevelési napközit, de sajnos a mi ovinkat "csak" gondozói céllal lehet kijelölni, ami azt jelenti hogy nem kapja meg az egyéni fejlesztéseket (papíron szerencsére).
Na, mivel nem kap fejlesztést, így jön a további csűrcsavar, hogy akkor ki is az aki fejlesztésben fogja részesíteni Fefét.
Hívtam tegnap a ceglédi szakszolgálatot, hogy a Vakok Intézete kijelölte ugyan a mostani helyünket, de ugye hivatalosan fejlesztést nem kap a gyermek, most akkor hogyan is? Mivel Fefe Bp-re jár oviba, így Bp-nek van ellátási kötelezettsége. A szakszolgálat csak intézményt tud kijelölni, szakembert nem (aki az oviban is van, Őt nem).
Oké, hívtam a Pest megyei szakszolgálatot, de ugye Ők sem mert Fefe Bp-re jár oviba, hívjam a kerületieket. Oké, hívtam a 15. kerületi szakszolgálatot, de Ők sem, hanem egy másik Intézményt hívjak. Na ez már mára maradt, akik sajnos szintén nem tudnak segíteni, mert a csodálatos KLIKK bevezetésével őket szétbarmolták, és az eddigi szuper helyük megszűnt létezni. Eddig Ők látták el utazó fejlesztő pedagógusokkal a kerületi helyeket, de most már nem, emberük sincs, jelenleg csak a tanköteles gyerekekről kell gondoskodniuk, akikről persze nem tudnak emberhiány miatt. Javasolta a 15. kerületi Önkormányzatot, mert jelenleg (ki tudja meddig) az Önkormányzatoknak van ellátási kötelezettségük az óvodás korú gyerekekről. Na, gondoltam, hogy nyert ügy, jöhet talán utolsó hívásként a 15. kerületi Önkormányzat, de beszélgetés közben kiderült, hogy mivel az ovink civil szervezet, így az Önkormányzatnak nincs megállapodása a civilekkel. Tehát ez is zsákutca.
Jött az utolsónak mondható mai próbálkozásom a Vakok Iskolájával, elméletileg Ők intézik az utazótanárokat, akik fejlesztést nem adnak a gyereknek, csak néha ellátogatnak az oviba és az ottani gyógypedagógusokkal megpróbálnak átbeszélni részleteket, és így folytatódik a napközi ellátás.
Hogy fejlesztő pedagógust ki és hogyan ad, honnan lehet igényelni, na ez egy nagyon jó dolog. És igazából a legnagyobb kérdés, hogy én/ovi/Fefe akarjuk-e hogy néha valaki elmenjen az oviba és Fefével foglalkozzon. Hogy miért nem? az oviban Réka megismerte Fefét, Fefe megszerette Rékát és a csapatot. előfordul, hogy a délelőtt álmosabb Fefe, akkor Réka hagyja kicsit pihenni, mert álmos gyereket nem nyúzunk, majd ha kipihente magát akkor dolgoznak tovább. Amennyiben egyik nap fáradtabb, laza napot tartanak, amennyiben aktív a gyermek akkor kihasználják azt, így nem szeretném, ha "idegenek zaklatnák" Fefét. Beszéltem természetesen Rékával, hogy mi legyen, és teljesen megértem hogy a civil-ségből nem mennének államiba (akkor annak annyi lenne), így valószínű marad az utazótanár és ahogy majd megy, átbeszélik az elmúlt időszakot és megbeszélik hogyan tovább, csakhogy Fefének nem csak a látásával van probléma. (na itt már nagy fejtörést okoz minden hivatalos helyen, mert halmozottan sérült gyerek ugye UFO)

Ebben az egészben az a legszörnyűbb, hogy ha nem lenne ilyen szuper ovink, akkor a gyerek szeptember óta semmilyen fejlesztésben sem részesülne. Természetesen nem járnánk olyan helyre ahol lóg egész nap a levegőben (voltunk ilyen helyen, eljöttünk nagyon gyorsan), de sajnos sok család van akik nem tudnak váltani mert nincs lehetőség, azok a gyerekek a semmiben tengenek, és a csodálatos rendszerünk nem foglalkozik velük. (persze, éves státusz kell, hogy a seggek védve legyenek....).

Jelenleg várunk, és meglátjuk, hogy a Látássérültek Intézete mit tud szervezni. (visszahívást ígértek ma)
Ceglédi szakértőibe elküldöm postán a papírjainkat, nekik így is elég egyenlőre, és ha mégis meg kell jelenjünk, szólnak.

Magyarország ........... nem szeretlek :(

(és akkor még az "orvosszakértő" (számomra egy senki) azt írja, hogy elég Fefének az államilag adott fejlesztés, nem kell neki magánúton.... hivatalosan melyik fejlesztés? mert ugye jelenleg nem kap semmit a csodálatos államunktól)

Most még szervezkedek (egész nap írom ezt a bejegyzést, így valami új info mindig jön).
Mégpedig az, hogy holnap informálódok a KLIK-nél, hogy szerintük kinek és hogyan kéne fejlesztést biztosítani a gyereknek, hogy a Maglódi Önkormányzatnak van-e térítési kötelezettsége mert Fefe ovija fizetős (rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülünk, így kéne fizetnie a térítési díjat de erről nem tudnak (nem meglepő)).
Majd holnap délután telefonálok Ceglédre, mert a ceglédi BNO kód teljesen más mint amit a Látássérültek  intézetében kapunk. Oké, egyikkel sem jutunk előrébb, de hogy ki hogyan és milyen intézményt tud kijelölni, milyen fejlesztő pedagógust tud küldeni, vagy mégis az 5 éves SNI-s gyerekemről jelenleg kinek és hogyan kéne gondoskodnia mint intézmény. (na ezért sem kerül Fefe soha az életben intézetbe).

És tényleg ilyen bonyolult ez az egész helyzet :S

Bürokrácia hétköznapi értelemben:
Hétköznapi értelmében a bürokrácia negatív jelenség, amely (elsősorban az állami) hivatalok működésének negatív vonásaira utal. Így mindenekelőtt az eljárás lassúságára, (szükségtelennek tűnő) bonyolultságára, az aktatologatásra, a felelősség elhárítására. A bürokrácia egyben sajátos hatalmi pozíciót is érzékeltet az ügyféllel szemben, aki emiatt kiszolgáltatottnak érzi magát, ami szintén erősíti a negatív érzéseket. A bürokrácia jellemzője még, hogy minden állítás bizonyítását várja el, általában különféle okiratok formájában, ami miatt esetleg az ügyfelet többször is berendelik, "zaklatják".

Nincsenek megjegyzések: